H ΚΑΠ μετά το 2020 θα συνεχίσει να υπάρχει; Η ΚΑΠ μετά το 2020 θα έχει την ίδια λογική; Οι άμεσες ενισχύσεις θα μειωθούν; Αυτά είναι λίγα μόνο από τα ερωτήματα που θα ακούγονται όλο και πιο συχνά το προσεχές διάστημα. Και είναι λογικό καθώς από την εφαρμογή της ΚΑΠ κάθε χρόνο εισρέουν στη χώρα μας περί τα 2,4 δις €.
Σε μια προσπάθεια προσέγγισης της μορφής που θα έχει η ΚΑΠ μετά το 2020, με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα, είναι ήδη εμφανές ότι τα Κράτη-Μέλη θα αποκτήσουν πιο αποφασιστικό ρόλο. Επιπλέον θα έχουν και ένα μεγαλύτερο περιθώριο επιλογών στην εξυπηρέτηση των προτεραιοτήτων της ΚΑΠ.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά
Στο συμβούλιο Υπουργών της Ε.Ε στις 19-03-2018, συζητήθηκαν οι πολιτικές προτεραιότητες της ΚΑΠ για την επόμενη περίοδο. Κατά τη συζήτηση δεν υπήρξε πλήρης συμφωνία. Πέντε από τα νέα Κράτη Μέλη (KM) επέμειναν στην άποψη ότι πρέπει να εξισωθούν πλήρως οι άμεσες ενισχύσεις μεταξύ των ΚM. Με άλλα λόγια το επίπεδο στήριξης ανά εκτάριο να είναι το ίδιο σε όλη την Ε.Ε. (περίπου 220€/ha με το πρασίνισμα).
Όταν θα υπάρξει συμφωνία θα δοθεί η εντολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει στη σύνταξη των κανονισμών εφαρμογής της νέας ΚΑΠ.
Σε κάθε περίπτωση όμως το περίγραμμα της νέας ΚΑΠ έχει οριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην ανακοίνωση της με τίτλο «Το μέλλον των τροφίμων και της Γεωργίας στην Ε.Ε.». Σύμφωνα με αυτή την ανακοίνωση:
Στην ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το μέλλον των τροφίμων και της γεωργίας σημειώνεται ότι: “Η ΚΑΠ πρέπει να αναπροσαρμοστεί με διάφορους τρόπους και να βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο απαντά στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες καθώς αυτές εκδηλώνονται σε ενωσιακό, εθνικό, περιφερειακό, τοπικό επίπεδο και σε επίπεδο γεωργικής εκμετάλλευσης”. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εξελιχθεί ώστε να είναι αποτελεσματικότερη η διαχείρισή και η εφαρμογή της, να μειωθεί η γραφειοκρατία και ο διοικητικός φόρτος.
Ενώ η σημερινή ΚΑΠ περιλαμβάνει λεπτομερείς ρυθμίσεις και κανόνες ακόμα και στο επίπεδο του αγροτεμαχίου, η επόμενη πολιτική θα θέτει μόνο της βασικές προτεραιότητες, τους στόχους και τις απαιτήσεις. Στο πλαίσιο αυτό τα Κράτη Μέλη θα σχεδιάζουν τη δική τους στρατηγική υλοποίησης των στόχων της ΚΑΠ. Αυτό σημαίνει ότι τα ΚΜ θα έχουν μεγαλύτερα περιθώρια επιλογών δράσεων και μέτρων εντός του πλαισίου που θα ορίζουν οι κανονισμοί, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που θα είναι κοινοί για όλη την Ε.Ε (ενίσχυση της επικουρικότητας).
Στην πράξη τα ΚΜ θα συντάξουν ένα στρατηγικό σχέδιο που θα είναι συμβατό με τους βασικούς κοινούς κανόνες. Το σχέδιο αυτό θα ορίζει τα κατάλληλα μέτρα και πολιτικές για να επιτευχθούν οι στόχοι με μετρήσιμα αποτελέσματα. Τα στρατηγικά σχέδια θα υποβάλλονται στην Ε. Επιτροπή, η οποία θα τα εγκρίνει και θα παρακολουθεί την υλοποίηση τους μέσω δεικτών που θα οριστούν.
Με αυτό τον τρόπο η κάθε εθνική διοίκηση θα μπορεί ευκολότερα να προσαρμόσει την εφαρμογή στις ιδιαίτερες συνθήκες του ΚΜ. Ταυτόχρονα όμως θα φέρει και μεγαλύτερη ευθύνη για την ορθή εφαρμογή της πολιτικής και θα ελέγχεται αυστηρότερα από την Ε.Ε.
Το στρατηγικό σχέδιο θα αφορά και τους δύο πυλώνες της ΚΑΠ (Άμεσες ενισχύσεις και Αγροτική Ανάπτυξη) οι οποίοι παραμένουν ως αρχιτεκτονική.
Οι άμεσες ενισχύσεις στοχεύουν στη διασφάλιση ικανοποιητικού εισοδήματος των αγροτών και στην παραμονή τους στην ύπαιθρο ώστε να συνεχίζουν να παράγουν και να αποτελούν τη βάση του κοινωνικό-οικονομικού ιστού της υπαίθρου. Τα χρήματα που δαπανούνται για τις ενισχύσεις αυτές είναι αρκετά. Ωστόσο το εισόδημα των αγροτών της Ε.Ε παραμένει σημαντικά χαμηλότερο από το γενικό μέσο όρο των εργαζομένων. Μέρος αυτού του προβλήματος οφείλεται στην ανισοκατανομή των ενισχύσεων. Για να γίνει δικαιότερη η κατανομή η επόμενη ΚΑΠ θα συνεχίσει να εφαρμόζει τα μέτρα που συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση, όπως:
Στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου που θα συντάξει η χώρα μας πρέπει να περιληφθεί ένα σχέδιο χορήγησης των άμεσων ενισχύσεων που θα ρυθμίζει:
Με βάση τα παραπάνω εκτιμάται ότι θα υπάρξουν αλλαγές στα δικαιώματα Ενίσχυσης και, στην πράσινη ενίσχυση. Πιο συγκεκριμένα:
Το τρέχον μοντέλο άμεσων ενισχύσεων στην Ελλάδα βασίζεται στα προσωποποιημένα δικαιώματα ενίσχυσης. Αυτά ίσως αλλάξουν σημαντικά ή και μπορεί και να καταργηθούν εντελώς. Τι εννοούμε να καταργηθούν εντελώς; Ήδη στα νέα ΚΜ εφαρμόζεται το μοντέλο SAPS. Σύμφωνα με αυτό όλοι οι γεωργοί πληρώνονται με ένα ίσο ποσό για τα εκτάρια που δηλώνουν κάθε χρόνο στην περιφέρεια που ανήκουν. Δηλαδή ο αριθμός των εκταρίων που δηλώνει ο κάθε παραγωγός ανά έτος, πολλαπλασιάζεται με τη σταθερή στην περιφέρεια ενίσχυση ανά εκτάριο.
Αυτό το μοντέλο θα μπορεί να εφαρμοστεί πλέον και στα παλαιά ΚΜ όπως η Ελλάδα εάν επιλεγεί από την εθνική διοίκηση. Όμως εάν δεν επιλεγεί αυτό το μοντέλο και διατηρηθεί το μοντέλο με τα δικαιώματα, αυτά θα υπολογιστούν εκ νέου με τη διαδικασία της σύγκλισης όπως και την προηγούμενη περίοδο. Προκειμένου να γίνει δικαιότερη η κατανομή μπορεί να αποφασιστεί η εφαρμογή ενός ανώτατου ορίου ανά εκμετάλλευση, και μέσω της αναδιανεμητικής ενίσχυσης να επιλεγεί ένα μέγεθος εκμεταλλεύσεων που θα στηριχθεί περισσότερο από τις άλλες. Για παράδειγμα θα μπορούσε να τεθεί όριο 80.000€ ανά εκμετάλλευση και να πριμοδοτηθούν οι μεσαίες εκμεταλλεύσεις 50-100 στρεμμάτων με έξτρα 15% επί των άμεσων ενισχύσεων. Αυτό το πλέγμα δίνει τη δυνατότητα στο ΚΜ να κατανείμει τις ενισχύσεις πιο αποτελεσματικά και να προβεί σε στοχευμένη αναδιανομή.
Το σημερινό πρασίνισμα είναι πολύ πιθανό να αλλάξει προς την εξής κατεύθυνση: Το ΚΜ θα επιλέξει ένα πλέγμα δράσεων το οποίο θα κληθούν να εφαρμόσουν οι γεωργοί ώστε να επιτύχουν το επιθυμητό περιβαλλοντικό αποτέλεσμα. Οι δράσεις αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν πρακτικές του σημερινού πρασινίσματος, καθώς και πρακτικές που τώρα ανήκουν στα αγροπεριβαλλοντικά μέτρα του 2ου πυλώνα. Έτσι οι γεωργοί θα είναι υποχρεωμένοι να υπηρετήσουν τους στόχους και να αποδίδουν μετρήσιμα αποτελέσματα ως δημόσια αγαθά για να λαμβάνουν το αντίστοιχο τμήμα των άμεσων ενισχύσεων. Αυτό θεωρείται λογικό. Ωστόσο ενέχει κινδύνους έγκαιρης προετοιμασίας. Επίσης μπορεί να πλήξει τους Έλληνες γεωργούς που μέχρι τώρα απαλλάσσονταν των πρακτικών του πρασινίσματος λόγω μεγέθους εκτάσεων ή είδους καλλιέργειας (δενδρώνες), αφού και αυτοί ίσως αναγκαστούν να εφαρμόσουν τις νέες πρακτικές. Η διαπραγμάτευση των κανονισμών θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε αυτό το θέμα.
Ο δεύτερος πυλώνας της ΚΑΠ θα υπάγεται και αυτός στο στρατηγικό σχέδιο της χώρας. Οι βασικές προτεραιότητες (σχήμα 2) δεν αναμένεται να διαφοροποιηθούν ωστόσο εκτιμάται ότι θα δοθεί έμφαση στα εξής:
Οι δράσεις για το περιβάλλον και το κλίμα ίσως τροποποιηθούν αρκετά αφού θα αλλάξουν οι αντίστοιχες δράσεις του Α πυλώνα. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα επίσης αυτά τα μέτρα να αποτελούν πλέον αποκλειστικό αντικείμενο του Α πυλώνα καθώς είναι εκτατικά μέτρα.
Σημειώνεται ότι η περιγραφή δεν μπορεί να θεωρηθεί εξαντλητική. Υπάρχουσες προτεραιότητες, όπως η προώθηση της συλλογικότητας, η διευκόλυνση της πρόσβασης στην αγορά κ.α. θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται
Το νέο πλαίσιο της ΚΑΠ όπως σκιαγραφήθηκε προηγουμένως δημιουργεί μια μεγάλη ευκαιρία για τη διαμόρφωση ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη του αγροτικού τομέα και της υπαίθρου. Επιπλέον, θα συμβάλλει στη διευκόλυνση των διαπραγματεύσεων για το κανονιστικό πλαίσιο της ΚΑΠ στα Ευρωπαϊκά όργανα καθώς σε αυτό θα είναι σαφείς και ξεκάθαρες οι ελληνικές προτεραιότητες.
Στη διαμόρφωση του στρατηγικού σχεδίου πρέπει να συνεισφέρουν εκτός από το ΥΠΑΑΤ και όλοι οι φορείς που έχουν την ικανότητα και την αρμοδιότητα να το πράξουν. Δηλαδή όλοι οι παραγωγικοί φορείς και οι εκπρόσωποι των αγροτών και όλες οι επιχειρήσεις του σχετίζονται με το χώρο. Όλοι οι φορείς από τους μικρούς συνεταιρισμούς μέχρι τις πανελλήνιες οργανώσεις θα πρέπει να εκφράσουν άποψη και να θέσουν στόχους κοιτώντας πέρα από τα μικρό-συμφέροντα και στοχεύοντας στην ανάπτυξη του τομέα που τελικώς θα ωφελήσει όλους όσους διαμένουν ή ασχολούνται με την Ελληνική ύπαιθρο.